Akumulatory kwasowo-ołowiowe

Akumulator kwasowo-ołowiowy jest stosowany od połowy dziewiętnastego wieku i do dziś cieszy się niegasnącą popularnością. Działa dzięki dwóm ołowiowym elektrodom zanurzonym w elektrolicie, którym jest kwas siarkowy. Jak widać, jego budowa jest bardzo prosta i ma swoje wady i zalety.

Wadą jest na pewno konieczność wymiany płynu, który paruje podczas pracy akumulatora i wytwarza szkodliwe dla zdrowia opary. Akumulatory kwasowo-ołowiowe wymagają ciągłej obsługi, ponieważ należy regularnie uzupełniać poziom elektrolitu przy użyciu wody destylowanej. Zaletą akumulatora kwasowo-ołowiowego jest z kolei możliwość całkowitego naładowania.

Szkodliwe opary

W trakcie ładowania akumulatora kwasowo-ołowiowego elektrolit zawiera coraz więcej kwasu siarkowego. Kiedy akumulator motocyklowy zostanie całkowicie naładowany, dalsze dostarczanie energii elektrycznej powoduje jego gazowanie, czyli powstanie gazowego tlenu i wodoru. W mocno przeładowanym akumulatorze kwasowo-ołowiowym następuje intensywne gazowanie i ubytek wody.

Akumulator do motocykla tego rodzaju jest niebezpieczny dla naszego zdrowia i funkcjonowania całego środowiska, w którym żyjemy. Jest to przede wszystkim bardzo niebezpieczny odpad, który należy poddawać właściwej utylizacji, podczas której unikniemy ryzyka wydobycia się szkodliwych substancji z wnętrza akumulatora.

Kwas siarkowy znajdujący się w akumulatorze może spowodować oparzenie chemiczne naszej skóry, uszkodzić wzrok, wywołać duszności, obrzęk krtani, oskrzeli i płuc. Może także doprowadzić do zachwiania równowagi ekosystemu wody i gleby, zabijając zwierzęta i hamując wzrost roślin. Z tych właśnie powodów tak istotny jest odpowiednio przeprowadzony recykling akumulatorów kwasowo-ołowiowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *