Bezpieczeństwo na motocyklu

Producenci samochodów i motocykli prześcigają się w podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa na drodze i zwiększaniu komfortu jazdy. Oprócz naszych umiejętności prowadzenia pojazdu, przezornej wyobraźni na drodze i ograniczonego zaufania do pozostałych kierowców mamy jeszcze do dyspozycji kilka systemów elektronicznych. Spójrzmy dziś na dwa z nich.

ABS

Sztuka bezpiecznego hamowania jest jednym z najtrudniejszych elementów jazdy motocyklem. Trzeba umieć odpowiednio rozłożyć siłę na przednie i tylne koło w taki sposób, żeby nie zablokować kół i uniknąć poślizgu. Gwałtowne użycie hamulców ze zbyt dużą siłą może zakończyć się wypadkiem na drodze. W najlepszym wypadku będzie to wymiana uszkodzonych części, takich jak silnik, elementy nadwozia czy akumulator motocyklowy.

ABS to element układów hamulcowych, którego zadaniem jest zapobieganie blokowaniu kół w trakcie hamowania. Jest to możliwe dzięki pulsacyjnemu zmniejszaniu i zwiększaniu siły hamowania w taki sposób, że koło utrzymuje się na granicy poślizgu.

Nowoczesne systemy ABS w motocyklach znacząco zwiększają bezpieczeństwo jazdy. Odpowiednio dozują siłę hamowania i przeciwdziałają zablokowaniu się kół. Dzięki systemowi ABS nagłe, awaryjne hamowanie jest o wiele prostsze i bezpieczniejsze.

W większości motocykli system ABS nie jest elementem podstawowego wyposażenia. Najczęściej jest opcjonalny. Decydując się na zakup dobrego motocykla warto jednak zainwestować dodatkowe pieniądze na podniesienie swojego bezpieczeństwa.

System kontroli trakcji

Kontrola trakcji jest w pewnym sensie podobna do systemu ABS. Różnica polega na tym, że działa ona podczas używania manetki gazu, a nie hamulców. W przednim kole odpowiedni czujnik mierzy prędkość obrotową koła. Gdy wartość wykazywana na tylnym kole nie odpowiada prędkości obrotowej koła przedniego, to włącza się kontrola trakcji. Dzięki temu regulowana jest moc, która trafia na tylne koło i można zachować pełną kontrolę prowadzenia pojazdu.  

Kontrola trakcji to system skomplikowanych czujników, który stał się dostępny dla zwykłego zjadacza chleba. Układ mierzy sporą liczbę zmiennych takich jak np. stopień otwarcia przepustnicy, prędkość obrotowa wału, ilość mieszanki podawanej do cylindrów, czy wybrany przez nas bieg. Niektóre czujniki zbierają także dane na temat kąta złożenia motocykla czy ugięcia zawieszenia. Wszystkie te informacje docierają do sterownika ECU. Przeciwdziała on zwiększaniu się prędkości obrotowej tylnego koła względem przedniego, które skutkuje utratą przyczepności.

Jeszcze kilka lat temu system kontroli trakcji był dostępny tylko w najdroższych, sportowych motocyklach.

Rosnąca liczba koni i restrykcyjne przepisy bezpieczeństwa spowodowały, że system kontroli trakcji montowany jest nawet w małych, szosowych motocyklach. Spowodowało to wzrost popularności systemu kontroli trakcji wśród użytkowników jednośladów.

Warto wiedzieć, że kontrola trakcji może działać nawet bez czujników zamontowanych na tylnym kole. W przypadku wybranych modeli motocykli offroadowych sterownik ECU mierzy kąt otwarcia manetki gazu w stosunku do prędkości obrotowej silnika. Ustalony algorytm kontroluje, czy obroty silnika nie wzrastają zbyt szybko i czy nie należy ograniczyć mocy. Technologia ta działa bardzo sprawnie i w gruncie rzeczy jest oparta na odpowiednim oprogramowaniu i rozwiązaniach, które były już wcześniej stosowane.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *