Oględziny motocykla – na co zwrócić uwagę?

Dziś parę konkretów na temat oględzin używanego motocykla. Nawet jeśli nie jesteś fachowcem, to z naszymi wskazówkami masz dużą szansę, by ocenić, czy oglądany motocykl jest wart Twojego zainteresowania.

Pierwszy rzut oka

Po pierwsze spójrz na wskazania licznika przebiegu. Żeby wstępnie zorientować się, czy jest wiarygodny skonfrontuj go ze stanem technicznym motocykla. Osobiście odpal pojazd i sprawdź, czy nie cieknie z niego olej. Zwróć uwagę na kontrolki, np. ABS lub czujnik oleju. Obejrzyj, czy lampki podświetlające obrotomierz i prędkościomierz są sprawne. Upewnij się, jaki akumulator do motocykla był do tej pory używany. Zapytaj w jakich warunkach był przechowywany motocykl.

Popatrz też na ogumienie – zniszczone opony oznaczają dla Ciebie dodatkowy wydatek. Pamiętaj, że standardowo opony wytrzymują od trzech do pięciu lat, a po tym okresie istotnie zagrażają Twojemu bezpieczeństwu na drodze. Sprawdź, czy nie mają uszkodzeń mechanicznych.

Jeżeli zauważysz zgięcia, zadrapania lub inne podejrzane zarysowania na karoserii, to możesz z dużym prawdopodobieństwem podejrzewać, że motocykl jest powypadkowy. Od razu zrezygnuj z takiego zakupu.

Nieco szczegółowiej

Po wstępnych oględzinach oceń, czy uszczelki przy pokrywach silnika się nie pocą. Popatrz na spód silnika i spójrz jego szczelność. Sprawdź też zawieszenie dociskając przedni widelec – to ważne, by uniknąć szybkiej wizyty u mechanika.

Stan akumulatora sprawdzisz przed kilkakrotne odpalenie silnika. Bateria powinna być zadbana, zwłaszcza klemy i przewody. Sprawdź również, czy kierownica gładko się porusza, a następnie dociśnij kilkakrotnie wahacz. Poza tym poruszaj uniesionymi kołami na boki, żeby sprawdzić, czy są jakieś luzy. W ten sposób przekonasz się, czy czeka Cię wymiana łożysk w kołach.

Zweryfikuj też stan układu hamulcowego. Zacznij od poziomu płynu w zbiorniczkach. Następnie rzuć okiem na stan tarcz i klocków hamulcowych, ponieważ jeśli są zużyte, to będzie Cię czekać niemały wydatek na samym początku użytkowania motocykla. Spójrz jeszcze na łańcuch z tylnej zębatki i jakość jej ząbków. Jeśli będzie go można swobodnie odciągnąć, to  przed Tobą wymiana całego zestawu napędowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *